For noen år siden leste jeg en klimabok for mye, tror jeg. Jeg ble nesten deprimert av det. Nesten på samme måten som alle snakker om været, men ingen gjør noe med det, sier Erlend Kristiansen fra sykkelbyen Sandnes og forfatter av boka «(H)el sykkel». – Men klimaproblemet kan vi faktisk gjøre noe med, for det er jo vi som har skapt det! Jeg har spurt meg selv om hvordan vi kan få til en nødvendig endring i hverdagen. Da må vi ikke bare bekjempe det gamle, men lage noe som er bedre, både for miljøet og oss selv, og som kan fungere for alle. En moderne elsykkel er midt i blinken ikke minst for eldre mennesker.
Fra sykkel til elsykkel …
Mange skylder på at politikerne ikke gjør nok for å redusere utslippene. Men våre CO2-utslipp er summen av det hver og en av oss slipper ut. Jeg startet derfor mitt private prosjekt. Kunne jeg bli «fossilfri» uten at dette går ut over min egen velstand, men at jeg faktisk øker min velstand og lykke?
Det første jeg gjorde var å parkere bilen og starte å sykle. Jeg måtte sykle 30 km hver dag. Med familie og den såkalte tidsklemma, var ikke dette bærekraftig for meg, i min situasjon. Jeg vurderte ulike alternativer. Hva med en elbil eller elscooter? Da kom jeg over verdens beste kjøretøy: elsykkelen!
Jeg ble så begeistret og det var så kjekt å elsykle at jeg til og med har skrevet bok om det, kalt «(H)el sykkel». Jeg innrømmer at tittelen er motivert fra bestselgeren Hel ved, av Lars Mytting. En H foran elsykkel blir hel sykkel, dermed var saken klar.
… til HELSYKKEL
Men det er ikke kun derfor jeg har kalt boken «((H)el sykkel». Om vi setter en elektrisk motor på en sykkel får vi ikke bare en elsykkel, vi får en komplett eller hel sykkel. Sykkelen gjør et kvantesprang i bruksmuligheter og blir tilgjengelig for alle. Sykkelen kan få en renessanse.
Elsykkelen er for meg blitt det foretrukne kjøretøyet sommer som vinter. Mange sier at vi elsyklister ikke får noe trening. Forskning viser at dette ikke stemmer. De som skaffer seg elsykkel, får faktisk mer trening enn andre. De parkerer bilen og sykler oftere og lengre. Elsykling er bare kjekt og motvind og motbakker blir en lek. En snarvei til et bedre liv og en ungdomskilde, hvem kan ikke tenke seg det!
Om vi kombinerer foldbare elektriske sykler med kollektivtransport, har vi en genial kombinasjon som slår bilen både på korte og lange distanser. Vi kan parkere flyet også, og få en fantastisk flott ferieform og en nullutslippsferie.
Alder ingen hindring
Også min gamle far på 80 ble «giret» på elsykkelen og kjøpte seg en. Deretter inviterte han seg med på årets elfoldesykkel-interrailtur. Jeg lo og smilte litt, men det er jo akkurat dette jeg ønsker å vise med boken. At alle kan!
Far startet med opptrening en måneds tid før avreisen og ringte begeistret til meg og fortalte at han nå hadde syklet en hel mil. Dette var bare barnemat i forhold til det han skulle gjennomføre på ferien. Han var utrolig sporty og tok den ene utfordringen etter den andre på strak arm. Etter bare halvannen uke endte vi opp i Barcelona.
Min plan var at vi skulle sykle minst mulig og heller ta syklene med på offentlig transport. Men far syntes det virket tungvint og mente vi heller skulle sykle. Han syklet hele 3 mil i gatene i Barcelona. Jeg tror spanjolene fikk sjokk når de så en slik «gammel mann med hatt» syklende i gatene. De hadde muligens ikke sett dette før. Jeg mener det handler om å vinne gatene tilbake til folket.
«Erlend Kristensen vil ha deg til å tro at det finnes en uslåelig lykkepille, med bare positive bieffekter, og at den kommer i form av to hjul, en elektrisk motor og et batteri. Etter å ha lest denne boken går jeg ut fra at han har helt rett!» Frode Fanebust, forfatter
«(H)el sykkel» er gitt ut på eget forlag og kan bestilles fra forfatteren ved å sende sms til 924 91 320.