– Må begynne i rett ende

normann bybanen
Normann Natland på verdens beste og mest energieffektive transportmiddel heme i Bergen. I bakgrunn ser vi det nestbeste - bybanen.

Mange fulgte med på den elleville turen, da Normann Natland sykla for klima 2200 km fra Alta til Bergen. Når vi møter ham igjen, to måneder etter hjemkomsten, er han like glødende opptatt av å spre budskapet om bærekraftig liv. – Men én ting lærte jeg på turen, og det er at godt voksne menn kan være vanskelige. Vi må begynne i en annen ende, og først og fremst blant de unge!

Normann illustrerer poenget med en historie fra kaia i Volda. – Det begynte med at en kar i 50-årsalderen ser sykkelen min som har et tydelig budskap om klima og miljø. Temmelig sint kommer han bort og kan fortelle at han blir stående uten arbeid hvis sånne miljøjesuser som meg fikk bestemme. Dessuten var jo dette med klima og oppvarming bare tull, selvfølgelig!

Uheldigvis for mannen er hans 70 år gamle mor ikke langt unna. Hun ser kvasst på sønnen, og gir ham en lekse om hans «ville» forbruk av jordas ressurser og hans tvers gjennom uopplyste syn på tingene! «Skam deg!» Enda verre blir det da hans 20 år gamle datter også tar parti, rister oppgitt på hodet, går til bestemor og griper hånden hennes. Og sammen setter de to seg ned på benken med meg. Der snakker vi om livet. og hvordan framtiden kan bli om vi bare bryr oss mer.

Positiv vinkling
– Nå må imidlertid ikke historien om denne kranglefanten i Volda komme i veien for det store bildet, sier Normann. Etter en sykkeltur rundt Storelungeren og langs Puddefjorden, har vi satt oss med med en kopp kaffe på en fortauskafé på Møhlenpris. Han forteller at det aller fineste med hele den lange turen fra Alta nettopp var møtet med så mange positive og kunnskapsrike og engasjerte mennesker. – Særlig Miljøagentene i Levanger, Trondheim og Molde gjorde inntrykk på meg. Med disse flotte ungene på laget, klarer ikke gamlingene å vri seg unna!

– Det er selvfølgelig også viktig hvordan vi møter folk. Besserwissere og moralister bygger murer der vi trenger åpninger. Politikerne skal kritiseres, for de har makt til å gjøre systemendringer. Men vanlige folk som lever sine vanlige liv skal vi være litt forsiktige med, tenker jeg. De fleste har et ønske om å bidra positivt, når de får muligheten. Men det nytter jo ikke når toget bruker like lang tid fra Bergen til Oslo som for femti år siden, og det koster mer enn flyet. Eller når det er så farlig å sykle til skolen, at foreldrene velger å kjøre deg.

Bedre sykkelveier
Normann er pensjonist, men forteller at han har sykla til og fra jobb hele livet, året rundt. – Det finnes ikke noe mer energieffektivt framkomstmiddel. Det er elegant og smidig, du holder deg i form og blir glad til sinns. Og ingen skal være redd for å sykle i regn og drittvær! Bestem deg for å sykle uansett vær i 14 dager – så er det gjort. Siden tenker du ikke mer på været, det kan jeg love deg!

Den sykkelrevolusjonen vi har sett i det siste, med gode sykler til nesten ethvert formål, og elsykkel for dem som trenger det, betyr at stadig mer av den energikrevende og forurensende biltrafikken faktisk kan erstattes med sykkel, mener Normann. – Men vi har en stor jobb å gjøre for å få politikere og byråkrater, vegvesenet, osv. til å tenke nytt. Flere og bedre sykkelveier, sammenhengende i alle retninger, må være prioritet nummer én på samferdselssektoren. Da tenker jeg også på kravene vi prioriterer i Besteforeldrenes klimaaksjon.

Med bakgrunn i forsikringsbransjen er Normann også opptatt av det som skjer i næringslivet, og at det skal gi økonomiske fordeler for den som velger å redusere sitt økologiske fotavtrykk. – De gamle risikoanalysene holder ikke mål lenger. Bransjen må lære seg å  kommunisere med framtidas miljøbevisste generasjon. Selv vil jeg gjerne hjelpe dem med det, hvis jeg får lov.

Les om «sykle for klima»-turen fra Alta til Bergen her:
https://test.besteforeldreaksjonen.no/sykle-for-klima

Spre klimavett,
del denne saken!

5 kommentarer

  1. Bjørghild des Bouvrie | 31.08.2020

    Din fortelling om møtet i Volda er svært interessant! Du verden!

    Jeg kan bekrefte at sykling er flott. Jeg har syklet i hele mitt liv – riktignok i flate Holland. Men der kan det blåse kraftig. Etter et langt sykkelliv føler meg et førnøyd, gjennombarket sykkelmenneske.

    Nå gleder jeg meg over mitt lave klimafotavtrykk. Jeg har ikke sertifikat og har virkelig ikke brukt mange liter fossilt drivstoff!

  2. M Grit | 01.09.2020

    Også jeg har vært et syklende menneske, i oppveksten i Nederland (ikke Holland), og så i Oslo. Nå er det flere grunner til at jeg heller går/tar banen. Oslo er en dårlig sykkelby, samme hva byrådet tror. Sykkelbanene er oppstykket og inkonsekvente – eller verst av alt: fraværende. Det er ingen egne sykkel-trafikklys, og syklister uten lykt eller som sykler gjennom rødt lys blir som regel ikke bøtelagt. Det siste øker ikke respekten for syklister. Den beste sykkelbyen i Europa er ikke Amsterdam eller København, men Groningen i nord-Nederland. Der er hele sentrum for sykler og buss. Ikke biler. Butikkhandel er bra likevel. Byrådet i Oslo må ta seg en tur dit! De fleste der bruker sykkel til å fra jobb og skole, fordi alt er så godt tilrettelagt. Oslo har en svært lang vei å gå. Jeg regner med det er slik i andre byer også?

  3. Normann Natland | 01.09.2020

    Med mer bruk av sykkel kan vi invitere barnebarna med på tur, sykle langs et vann, på en skogsvei, på en sykkelsti, Ta med en god bok, en bolle, et eple, noe å drikke – under hvilepausen (det må vi jo ha) tas fram den sunne maten, men også sjokoladen og et kapittel i «turboka» (den som vi fortsetter på ved neste tur…?). Det er godt å være med bb på tur – sommer som vinter – og sammen bygge klimaverdier for kommende generasjoner. Ikke nødvendig å sykle laaaaaangt, men SAMMEN og snakke om JORDA, KLIMA og SAMVÆR.
    Lær barnebarna til å sykle til/fra skole, trening, butikken, besøket, …etc. Da lærer vi barna noe viktig: Samvær, Ta vare på Jorda, egen Helse, Glede, god Fysisk form …..osv
    Et aktiv liv uten bruk av bil i nærområdet skaper et mer LEVELIG KLIMA, som barnebarna drar videre til sine barn, våre oldebarn ….. Selv om det HASTER, må vi tenke langsiktig med å endre vaner …..

  4. Torstein Fjeld, Naturvernforbundet i Grenland | 02.09.2020

    Flott artikkel! Ja, sykling er bedre en de fleste er klar over! Det gir bedre helse, det gir mindre energiforbruk, sykling gir alt av det som er bra for den enkelte og jorda vår. I stedet så bygger vi firefelts motorveger for milliarder av kroner som kunne vært brukt alternativt, eks. vis bygge opp et jernbanenett i dette landet som nettopp kunne ta opp konkurransen med både fly og lange bilreiser. Sykkel og kollektivtrafikk tar seg av biltrafikken på korte reiser. Hvorfor er denne logikken så vanskelig? I hvert fall burde våre politikere forstå dette bedre enn de gjør! Vi har noe å kjempe for i BKA!!

  5. Gro | 02.09.2020

    Takk, Normann, for din fantastiske sykkeltur. Skulle gjerne sett noen av oppslagene du fikk lokalt. En storartet innsats for den gode sak! Kanskje en idé å dra en syklende gruppe, om ikke landet på langs, så noen steder? Barnebarna sykler, men jammen har ikke en fått seg el-sparkesykkel …

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*