Lita bok om stort tema

bærekraft
Figur hentet fra natursekken

Det er ikke hver dag det kommer ut en bok om klima og miljø på bare 100 sider – til under 200 kroner. Men så er det også en bruksbok, understreker Robert Mjelde Flatås. Han er lektor i pedagogikk ved Norsk Lærerakademi i Bergen, og har laget oppskrifter for lærere som enkelt vil legge til rette for bærekraftprosjekt i skolens hverdag.

Bruks- og idébok

Vi møter Robert Mjelde Flatås til en prat over en kopp kaffe. Her røper han at boka som nylig er kommet ut, opprinnelig var tenkt som en liten murstein til flere hundre kroner. – Men jeg er veldig glad for at forlaget og jeg fant sammen om akkurat denne boka du har her. Jeg har selv en bakgrunn fra mange år i skolestua, og vet godt hvor krevende det kan være å gå utenom pensum og daglige planer, for å kunne improvisere et prosjekt på en halvtime, eller mer – eller mindre. Jeg skulle gjerne hatt en bok som dette! Her får de opplegg servert rett på kateteret, med tidsbruk, det som trengs av utstyr og framgangsmåte.

Utforskende undervisning er et viktig stikkord, sier Flatås. Han har jobbet mye med utviklingsarbeid i skolen knyttet til motivasjon, elever som forskere og prosjektarbeid som metode. Sammen med ulike elevgrupper har han vunnet til sammen seks nasjonale elevforskningspriser i forskningskonkurranser som bl.a. Årets Nysgjerrigper. Det er disse erfaringene som ligger til grunn når han nå har utgitt det han kaller «en bruksbok og idébok for en travel skolehverdag».

Optimisme og framtidstro

Det finnes ingen universell definisjon av begrepet bærekraft. Men Robert Mjelde Flatås liker godt det som ble formulert av Brundtland-kommisjonen i 1987: «En bærekraftig utvikling er en utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge muligheten for at kommende generasjoner skal få tilfredsstille sine behov.» – Sånn må det jo være, alle skjønner fornuften i dette. Skolens oppgave kan vi godt kalle bærekraftig danning.
– I gamle dager het det at skolen skulle  gjøre elevene til gagns mennesker i heim og samfunn …
– Ja, det er fint sagt. Mange barn og unge vet mye om klima- og miljøproblemene. Det kan være skremmende. Men det jeg er opptatt av er å spre optimisme og framtidstro, – gjennom prosjekter der elever er aktivt handlende individer med tro på at det er mulig å gjøre verden til et bedre sted. Gjennom bærekraft-prosjekter skal de utvikle kompetanse som gjør dem i stand til å ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst.

Høyre-politiker

Robert Mjelde Flatås er en travel fyr, med mange jern i ilden. Ett av dem er som tillitsvalgt for partiet Høyre i bydelen Arna der han bor. Og før vi går fra hverandre har vi avtalt at partilaget i løpet av våren skal få besøk fra Besteforeldrenes klimaaksjon. – Alle trenger å møte andres engasjement, sier han. I Høyre har vi kanskje vært litt bakpå nå det gjelder klima, miljø og bærekraftig utvikling. Men jeg har stor tro på at det er i endring. Til høsten håper han på det han kaller et blågrønt byråd i den gamle Hansastaden.

Spre klimavett,
del denne saken!

1 kommentar

  1. Pingback: Kunnskap om Klima (og fordeling av ressursene)? – Favoritt.no

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*