Oljeselskapene har i årtier tilbakeholdt informasjon om klimaskader. I stedet for å bidra til en opplyst debatt om problemet, har de grønnvaska virksomheten og bagatellisert konsekvensene. Equinors «morgendagens helter»-kampanje er like villedende som tobakksreklamen var. Det burde ikke vært lov, skriver Wenche Cumming i Harstad Tidende.
Av Wenche Cumming,
Besteforeldrenes klimaaksjon, Vesterålen
Allerede i 1975 ble det reklameforbud mot tobakk. Helse og skadevirkninger var begrunnelsen. Det ble store protester og massiv innsats fra tobakksselskapene for å hindre forbudet, men loven kom.
Nå er tida mer enn overmoden for å sette foten ned for grønnvasking og reklame for fossil energi og oljeselskapene. Grønnvaskinga fremstiller oljeindustrien stadig mer miljøvennlig samtidig som de dekker over og bagatelliserer de negative konsekvensene.
Å påstå at fortsatt utvinning av olje og gass er nødvendig for overgangen til det grønne skiftet er et bedrag. Det trenerer arbeidet og forsinker prosessen med å nå FNs klimamål. Attpåtil velger 13 av de 15 største oljeselskapene i verden å ignorere FN og øker produksjonen av olje og gass de kommende årene.
I over 60 år har fossilselskapene visst at utslippene av CO₂ ville føre til de globale klimaforandringene verdens befolkning opplever i dag. Selskapene har brukt milliarder på å skjule dette og har bevisst og målretta motarbeidet alle forsøk på å begrense skadene på den kloden vi alle lever på. Klimagasser er usynlige, de er overalt og konsekvensene rammer alle mennesker i større eller mindre grad.
Equinor er også aktivt med i slik systematisk undergraving av klima- og miljølovgivning, og den viktigste målgruppa for selskapets grønnvasking er barn og unge, særlig innafor idrett og kultur der sponsorsummene er formidable. «Morgendagene helter» deltar i skikonkurranser med Equinor på brystet, på stadion tapetsert med reklame for et oljeselskap som bidrar til stadig kortere og varmere vintre – og med Skiforbundets oljesmurte velsignelse, vel vitende om at det er Morgendagens helter som må ta regninga for de enorm klimautfordringene som ligger foran oss.
Fossil grønnvasking og reklame må forbys – raskt! Vi har dårlig tid.
Equinor og andre fossilselskaper har kjøpt «morgendagens helter» for å grønnvaske seg sjøl. Pinlig uansett, og Holmenkollen skifestival, som er akkurat denne uka, har vært en hovedarena for denne ufyselige virksomheten til oljeselskapet.
Parallellen til tobakkselskapene er slående. Datidens helseminister tok kampen for folks helse og begrenset tobakkinteressene. Nå må vi få forbud mot grønnvaskinga Equinor driver med. Espen Barth Eide!