Norske Tog skal erstatte de gamle fjerntogene med nye. – Det blir selvfølgelig enkelte forbedringer, sier pensjonert jernbanemann Svein Skartsæterhagen, etter å ha fått en nærmere presentasjon av planene. – Hovedinntrykket er likevel svært skuffende. Først ut er Bergenbanen, der soveplassene mer enn halveres, i stedet for å øke slik de bør!
Inviterte seg til møte
Svein Skartsæterhagen har bakgrunn som planlegger fra NSB, Jernbaneverket og Jernbanedirektoratet. Som aktiv i Besteforeldrenes klimaaksjon har han hele siste året drevet en slags enmannsgerilja for det miljøvennlige nattogets framtid. Se «Nattog-entusiasten» Han har skrevet til direktorat og departement, og vært i kontakt med både politikere og presse. Hele tida i frykta for at prosessen rundt de nye togene skal ende med at tilbudet blir dårligere enn dagens.
– Jeg var derfor glad da det lyktes oss å få et møte med ledelsen i Norske Tog, sier Svein, som hadde med seg BKA-leder Linda Parr og generalsekretær Andre Kroglund. – Vi ble tatt meget godt imot av både prosjektleder Sille Svenkerud Førner og adm.dir. Øystein Risan som hadde satt av nesten en time til oss. Men det som vi fikk høre om de nye togene var skuffende. Mine bange anelser ble dessverre bekreftet. Ja, dette blir faktisk enda dårligere enn fryktet. Når det gjelder antall soveplasser på nattoget vil jeg kalle det som skjer rent katastrofalt: På Bergensbanen blir det 44 – mot 126 i dag!
Se Svein Skartsæterhagens oppsummering etter møtet med Norske Tog
Begrenset påvirkningsmulighet
Andrew Kroglund minner om at BKA representerer en raskt voksende gruppe er eldre borgere, som også bør være en viktig målgruppe for morgendagens jernbane. – Derfor er vi bekymret for at det åpenbart blir et dårligere tilbud mht soveplasser på de nye togene, enn på de gamle. Du kan si at dette kompenseres delvis av et økt antall såkalte liggeseter, men ikke alle vil ønske å reise på den måten.
– Linda Parr opplevde det som et nyttig møte, sier hun. – Vi fikk oversikt over hvilke føringer Norske Tog har fått fra Jernbanedirektoratet for fjerntogene som nå er bestilt. Endelig design på kupéene er under arbeid, men det viktigste er nok allerede bestemt. Skal vi påvirke i denne og liknende saker, bør vi alliere oss med politikere på Stortinget som deler vårt syn, og være tidlig ute. Ola Elvestuen har stilt vettuge spørsmål om dette kjøpet, etter innspill fra Svein Skartsæterhagen.
Pingback: I bakvendtland | besteforeldre for en ansvarlig klimapolitikk
Jeg er fast bruker av nattoget til Bergen i jobbsammenheng. Om det ikke er sovekupeer tilgjengelig er det rett og slett uaktuelt å reise med toget. Å komme frem uthvilt og klar for jobb er en forutsetning for reisen. Så da blir det vel å sette seg på flyet igjen etter å ha unngått det i 6-7 år.
Meningsløst.
Merkelig at det ikke kjøpes dobbeltdekkere som ville kunne gi flere soveplasser uten at toglengden blir et problem. Det ville vel kreve noe økt høyde i tunellene, men dette bør uansett komme.
Det gjøres for mye kompromisser når det gjelder jernbaneutbygging i Norge. Det virker som om vi trenger en folkeavstemning om framtiden til jernbanen her, slik de hadde i Sveits. Det var først etter denne at togstandarden der ble unik. For politikerne er det så mange hensyn som teller, mens bedre kapasitet på og framkommelighet for toget, er svært viktig for mange reisende.