Sponsing = grønnvasking

morgendagens helter 5

Equinor vil gjerne framstå som klimabevisst. Men det er langt fra sannheten, hevder Wenche Cumming, i et innlegg som har stått i flere aviser nordpå. I virkeligheten søker de å grønnvaske oljevirksomheten, gjennom sponsorkampanjer der barn og unge går rundt som levende reklameplakater – for en industri som truer deres livsmiljø.

GRØNN KAMUFLASJE!

Mens snøen smelter under «Morgendagens helter» kan Equinor fortsatt framstille seg som et grønnere og mer ansvarlig selskap enn det er, og med tåkeprat og halvsannheter late som om de er godt i gang med det grønne skiftet. Det gjør de gjennom systematisk og massiv markedsføring og sponsoravtaler, spesielt retta mot barn og unge i idrett, men også innen kultur og realfag.

Visste du forresten at Equinor gjør som russiske oligarker og arabiske oljesjeiker og ser på idrett som et lukrativt investeringsobjekt? Med Skiforbundets velsignelse har Norge både «Equinor rekruttlag» og «Equinor juniorlandslag» – unge talenter med oljereklame fra topplua og ned. Fire av universitetene våre og en høgskole mottar sponsorpenger mot å bidra med positiv omtale. Denne type reklame/sponsing kan oljeselskapet skrive av med 80 % – staten betaler. Vi snakker om den industrien som er hovedårsaken til klimakrisen som verden nå er på full fart inn i. Skal dette fortsatt være tillatt i vårt land?

Equinor omtaler seg ikke lenger som et oljeselskap (Statoil), men som et bredt energiselskap og sier på nettsida si at de «er alltid på leting etter morgendagens energi». Imidlertid ser det ut som om også morgendagens energi er olje og gass for i 2022 var skarve 0.13 % av produksjonen fornybar. Selskapet vil attpåtil øke produksjonen av olje og gass med 20 % i løpet av de tre neste årene. I tillegg skal det fortsatt letes etter, og åpnes nye oljefelt både i Norge og i forskjellige utland. Alt med politisk velsignelse. «Det grønne skiftet» er blitt et begrep uten innhold som også fossilindustrien pynter seg med.

Oljeselskap har også etiske retningslinjer. Equinor har vedtatt at selskapet skal: – opptre på en etisk, bærekraftig og samfunnsansvarlig måte – med respekt for menneskerettighetene.

De globale klimaendringene er i gang. All ekspertise og FN har satt farevarsel rødt. Vi må belage oss på issmelting, hetebølger, tørke, ekstremvær av alle slag, havstigning, tap av naturmangfold, sult og sykdommer, ifølge klimaekspert Bjørn H Samset. Vi vet at det vil bli verre, avhengig av hva vi gjør for å redusere og stoppe utslippene fra kull, olje og gass.

Så til Equinor og norske politikere:

Er det da etisk, bærekraftig og samfunnsansvarlig at dagens barn og unge og kommende generasjoner skal måtte ta konsekvensene av fortsatt økende klimagassutslipp fra oljeindustrien? Nei!

Er det etisk, bærekraftig og samfunnsansvarlig å utstyre barn og unge med reklame for en industri som vi alle vet vil alvorlig skade deres framtidige leveforhold? Nei!

Viser oljeselskapet respekt for menneskerettigheter når Grunnlovens § 112 slår fast at «Enhver har rett til et miljø og en natur der produksjon og mangfold bevares. Naturens ressurser skal disponeres ut fra en langsiktig og allsidig betraktning som ivaretar denne rett også for etterslekten.»?  Nei!

FORBY ALL REKLAME FRA OLJE- OG GASSSELSKAPER!

Wenche Cumming, Besteforeldrenes klimaaksjon

Spre klimavett,
del denne saken!

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*