Avgiftsfritakene for elbiler blir av kritikerne trukket fram som dyr klimapolitikk og «symbolpolitikk». Men elbiler kutter utslipp i virkeligheten, mens moderne fossilbiler gjør det mest i teorien, viser seniorrådgiver i Forskningsrådet, Einar Wilhelmsen i en artikkel i Energi og Miljø. På papiret er utslippene fra nye bensin- og dieselbiler redusert med nesten en tredel, men dette holder ikke når det etterprøves. Det som fungerer, er overgang til elbiler. – Den viktigste lærdommen er at støtte til elbiler er billigere og mer effektivt enn å gi avgiftslettelse til fossilbiler som muligens slipper ut litt mindre CO2 enn før, skriver Wilhelmsen.
Mer utslippskutt for pengene
Når man kjøper en ny bil i Norge, blir den billigere jo mindre CO2 den slipper ut. Avgiften beregnes etter forbruket som oppgis av bilfabrikanten, basert på egne tester. Men utslippet faller mer på papiret enn i virkeligheten, viser kontrolltester. Flere studier oppsummert av Transportøkonomisk institutt (TØI) bekrefter det mange bileiere selv har erfart: Bilene bruker mye mer drivstoff enn det som er oppgitt.
Hvis vi hadde beregnet bilavgiften etter de faktiske utslippene, skulle hver eneste nye solgte fossilbil i 2014 betalt 36 000 kroner mer. Samlet er det over 4 milliarder kroner. For denne summen kunne vi gitt avgiftslette til over 40 000 elbiler. Det tilsvarer en tredjedel av alle solgte fossilbiler i 2014. En slik bruk av pengene ville kuttet utslippene fra bilene som ble solgt det året med en tredel – fra ca 175 g/km til rundt 115 g/km. Altså mer utslippskutt for pengene.
Les hele artikkelen i Energi og Miljø:
http://energiogklima.no/blogg/einar-wilhelmsen/elbiler-kutter-utslipp-i-virkeligheten-fossilbiler-i-teorien