Storbyer konkurrerer nå om å være grønnest i landet. – Vi skal levere en politikk innen klima og miljø uten sidestykke, lovet byrådsleder Roger Valhammer da Ap, KrF, Venstre og MDG denne uka la fram den nye byrådsplattformen for Bergen. Biltrafikken skal reduseres med 30 prosent fram til 2023, det skal bli færre parkeringsplasser, dyrere å parkere og en storsatsing på sykkelveier.
Klimakrise på alvor
Byrådspartiene er enige om å si nei til utbygging av nye, store kjøpesenter og redusere den enorme cruiseturismen for å nå målet om en fossilfri by innen 2030.
Bergen bystyre har tidligere erklært klimakrise. I Politisk plattform 2019-2023 blir det nå fastslått at: «Klimatiltak er ikke noe som skal gjennomføres et annet sted til en annen tid, og byrådet vil følge opp krisevedtaket med tiltak som viser at vi tar ansvar og som vil gjøre Bergen til Norges mest klima- og miljøvennlige by i tråd med Paris-avtalen.»
Det nye byrådet er for å få flertall avhengig av SV og Rødt. Folkeaksjonen nei til bompenger (FNB), som ved valget fikk hele 17 prosent av stemmene i Bergen, kan foreløpig se langt etter sine mål om gå tilbake til «gode, gamle dager», med bl.a. åpning av flere parkeringsplasser i sentrum. Det samme gjelder Sp, som gikk til valg på å si nei til forlengelse av bybane nordover mot Åsane.
Med den nye byrådsplattformen er Bergen på linje med Vestland fylke, som har vedtatt mål om nullutslipp i 2030. Det skal bli «ein grøn, desentralisert, samarbeidande, utviklande, open fylkeskommune», heter det i Politisk plattform til flertallskoalisjonen SP, Ap, KrF, SV, MDG og V.