En vinnersak i september

valgets hovedsak 8
Fra skolestreik og demonstrasjon i Bergen våren 2019. 50 besteforeldre stilte som vakter under klimamarsj med 3000 deltakere.

Besteforeldrenes  viktigste rolle fram mot stortingsvalget, mener Linda Parr, er å vise «et glødende engasjement ikke på vegne av oss selv, men på vegne av barn og unge». Hun arbeider med en landsomfattende kampanje, der det meste nå skal være på plass. – Barnas klima er valgets hovedsak! Nå gjelder det å bli lagt merke til!

En positiv kampanje

– Målet for oss i Besteforeldrenes klimaaksjon blir å utstyre alle saker med et langsiktig og klimavennlig perspektiv, sier Linda, som også er leder for lokallaget i hovedstaden.
– Vi har laget tre løpesedler, som vi har arbeidet grundig med. Vi har vært opptatt av å gi et positivt budskap, noe som peker framover mot den grønne omstillinga vi vil sikre for kommende generasjoner. Da var det opplagt at det første temaet måtte bli støtte til barn og unge og deres rettferdige kamp for et godt miljø, også i framtida. De to andre temaene – miljøvennlig samferdsel og grønne jobber – gir seg nesten selv for oss er opptatt av hvordan vi skal klare å endre kursen på en rettferdig måte.

– Når blir kampanjen gjennomført? Og hvordan?
– Vi har pekt ut tre aksjonsuker: Uke 22 i tilknytning til Verdens miljødag 5. juni, uke 33 som er første skoleuke, og så uke 35 til en siste innspurt før valget. Kampanjen er landsomfattende, og våre seksten lokallag står fritt til å velge aksjonsform og hvilken dag i aksjonsuka de velger å markere seg. Sentralt har vi sørget for trykking av de tre løpesedlene og bestilling av nye plakatvester og flagg med BKA-logo. Dette blir sendt ut til lokallagene i slutten av mai.
– Aksjonene våre skal både skape oppmerksomhet og ta vare på smittevern. Så det gjelder å være litt kreative. Klimavandringer på rad og rekke med to meters avstand er en mulighet. Likeledes å «trappe opp for klima» på gardintrapp eller bruskasse. Selv gleder jeg meg i alle fall til å komme ut på gata og møte folk – igjen iført den godt brukte, røde aksjonshatten min!

– Men løpesedler – noen mener kanskje at det er litt gammeldags i vår digitale tid?
Tvert imot, etter en lang koronaperiode er behovet for å møte mennesker på ordentlig ekstra stort! Jeg opplever at det å stå med løpeseddel i hånda til forbipasserende, blir en håndsrekning bokstavelig talt: «Her er mitt klimabudskap – vil du ta imot?» Har folk tid til å slå av en prat, kan løpeseddelen ligge. Men for alle som haster forbi, blir de nødt til å tenke seg om. De kan velge å ta imot budskapet, eller la være. Det er greit. Men jeg opplever at mange av dem som tar løpeseddelen, gir tommelen opp etter at de har sett på den og oppfattet budskapet. Så i møte med folk på gata, mener jeg løpesedler lever i beste velgående.

– Mange av våre medlemmer bor på steder der det ikke finnes noe lokallag av BKA. Hvis de leser dette og får lyst å gjennomføre en liten aksjon lokalt, kan de da fortsatt bestille løpesedler?
– Selvfølgelig! Det er plass for alle som vil gjøre en innsats. Alle som på noen måte vil delta og aksjonere under valgkampen, dele ut løpesedler, osv. er hjertelig velkommen til å ta kontakt med meg. Det gjelder også enkeltpersoner, som kan gjøre en viktig innsats. Jeg sørger alltid for å ha en liten reserve med løpesedler, og trykker opp nye ved behov. Send en epost til famparr@online.no Så svarer jeg så snart jeg kan!

Spre klimavett,
del denne saken!

2 kommentarer

  1. Elisabeth Briseid | 13.05.2021

    Inspirerende intervju med Linda Parr. Fikk særlig sansen for poenget med at hvem som helst kan bidra uansett om det er lokallag eller ikke der en bor. Alle monner drar. Vi er ikke dråper i havet, men ringer i vann!

  2. Annlaug Gjernes | 16.05.2021

    Hei!
    Jeg bor, ensomt, her ute ved havet. Men rekkevidden øker på denne årstiden og folk trekker mot kysten Jeg er glad for BKA og ønsker å være aktiv som 81-åring Mitt eldste barnebarn er ivrig MDGer. Det slo meg at jeg kunne kunne finne på noe her jeg bor:-) Takk til dere som er i front og informerer!

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*