Ny vekst for BKA

Solidaritet
Et bæssmorfang. På facebook og sosiale medier betyr gode bilder mye. Dette er et av dem BKA bruker i sin nye vervekampanje.

Skal vi få tak i nye medlemmer, må vi ut og treffe folk der de er. – Og mange er som vi vet, på facebook, sier generalsekretær i BKA, Andrew Kroglund. For ham selv har det vært et nytt terreng å bevege seg inn i. – Men vi har fått hjelp til å lese kart og utnytte mulighetene, og det har gitt resultater: 200 nye de siste tre ukene lover godt!

Algoritmenes favntak

Vi etterlater oss digitale spor hver gang vi er på nettet. Det betyr at både du og jeg blir loggført, registrert og satt inn i systemer. Så skreddersys målrettet reklame mot hver og en av oss. – Det er skummelt, og det er blitt storpolitikk, sier Andrew Kroglund. – Gjennom høringer i både i den amerikansle Kongressen, det britiske Parlamentet og i EU, har flere toppsjefer fra Silicon Valley-miljøet kommet med motstrebende unnskyldninger for hvordan digital makt har blitt misbrukt.

– Det er all grunn til å være på vakt, dette markedet må reguleres. Men i mellomtiden er det også klart at dette er et verktøy som kan brukes i det godes tjeneste. For eksempel når det gjelder å annonsere for ting vi tror på, for ideelle formål og for en organisasjon som vår egen, Besteforeldrenes klimaaksjon (BKA).

Alle BKA’ere kan bidra

Facebook kan lett bli et ineffektivt pengesluk, sier Andrew Kroglund. – Men BKA er så heldige at vi har fått god hjelp fra Norges Naturvernforbund og deres gode medarbeider på digital strategi, Kenneth Eriksen. Sammen med ham har vi skreddersydd noen annonsekampanjer nå før jul, som har gitt gode resultater. Vi vil fortsette med dette inn i 2022. Dette har nå ført til at vi er over 6100 betalende medlemmer.

– Samtidig må både du og jeg som medlemmer i BKA, gjerne bruke Facebook mer aktivt enn vi gjør. Det er enklere enn vi tror, har jeg nå lært. Mange overkompliserer. «Just do it!» er nøkkelen. Tenk mindre, skriv oftere! «Lik» det andre BKA’ere skriver! Tommel opp, et hjerte, osv. Del innlegget du liker med andre. Og tag (merk) andre BKA’ere og venner. Det gjør du enkelt ved å sette en @ foran navnet til en du er venn med; slik: @andrewkroglund

På den måten får vi bedre spredningseffekt på ting vi legger ut, og grupper blir fort synlige. Lykke til med å spre det viktige budskapet! Og ta gjerne vårt lille kræsjkurs: Bli en facebook-aktivist

Spre klimavett,
del denne saken!

Skriv din kommentar her

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Du kan brukke disse HTML tags og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*