Aktivister fra lokallagene av Besteforeldrenes klimaaksjon og Naturvernforbundet hadde onsdag 21. september en aksjon og feiring av at det ikke blir noe av den planlagte motorveien mellom Løten og Hamar. Med plakater informerte de bilistene i rushtida. De skålte i eplesider når journalister fra lokalavisene kom og dekket aksjonen.
Våre hovedmomenter:
- Motorvei gir stor nedbygging av natur og matjord
- Motorvei gir større kostnader for bilistene
- Motorvei gir økt energiforbruk og økte klimagassutslipp
«Vi feiret at det mest sannsynlig ikke blir noen motorvei mellom Løten og Hamar. Dette er bra for klima, og bilistene sparer penger. En som jobbpendler denne strekningen vil spare nesten 3000 kr pr år.» Thomas Cottis, leder i BKA Hamar og omegn
Samferdsel i endring
Thomas Cottis
På et år har det skjedd mye i samferdselspolitikken i Norge. Allerede i august 2021 sa Nye veier at de vil gå for lavere hastigheter og enklere veiutbygginger. Dette vil få konsekvenser for mange store veiprosjekter i landet. Deretter fikk vi et nytt Storting og en regjeringserklæring som sier at utslippene av klimagasser skal ned i transportsektoren, og at det skal satses på opprustning av eksisterende veinett. Sp/Ap-regjeringen lover ingen nye motorveier.
Rett før sommerferien fikk vi flere gode nyheter, denne gangen fra Statens Vegvesen. De ser nå behovet for å endre reglene for vegbygging sånn at det blir lettere å utbedre dagens veinett, heller enn å bygge nye monsterveier.
Det siste argumentet for ikke å bygge nye motorveier henger sammen med energikrisen. Dette ble grundig dokumentert i våres av det internasjonale energibyrået IEA. De viste at i møte med både energikrise og klimaendringer må bilbruken ned, og fartsgrensene må reduseres.
I Tiltakskatalog for transport og miljø fra Transportøkonomisk institutt finner vi denne figuren som viser sammenhengen mellom kjørehastighet og CO2-utslipp fra personbiler. Økningen i energiforbruk er proporsjonalt med utslippet. En elbil vil derfor også øke sitt energiforbruk med 20 prosent ved å øke kjørehastigheten fra 80 til 110 km/t, og 35 prosent ved 120 km/t.
TØI har også dokumentert at bedre veier med høyere hastigheter, gir økt trafikk. og at den økte trafikken vil øke både utslipp og energiforbruk ytterligere.
Kjempebra aksjon, Hamarlaget! Gratulerer så masse! Heia, Heia, Heia!